دسترسی آزاد به اطلاعات در کشورهای عربی

۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۴۱ محتوا
تعداد بازدید:۳۱۳
جریان آزاد اطلاعات نسبت به سایر مناطق جهان، در بین کشورهای عربی پیشرفت کمتری داشته‌ است. تا چندی پیش اردن تنها کشور عربی بود که در سال 2007 این قانون را تصویب کرده بود و به سختی آن را به اجرا گذاشته بود.
دسترسی آزاد به اطلاعات در کشورهای عربی

جریان آزاد اطلاعات نسبت به سایر مناطق جهان، در بین کشورهای عربی پیشرفت کمتری داشته‌ است؛ اما طی سالیان اخیر، تلاش‌های در راستای ترویج دسترسی آزاد به اطلاعات در سطح کشورهای منطقه افزایش یافته است که به دستاوردهای مهمی نیز منتج شده است. تا چندی پیش اردن تنها کشور عربی بود که در سال 2007 این قانون را تصویب کرده بود و به سختی آن را به اجرا گذاشته بود.


با این حال، از 2011 تحولات مهمی در این منطقه صورت گرفته است:
تونس در همین سال یک دستور- قانون در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات را لازم‌الاجرا دانست و حدود اجرایی آن در سوم ماه می 2012 به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات به انتشار عمومی رسید.
یمن نیز به نوبه خود در 2012  قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را به تصویب رساند و مورد تحسین کارشناسان بین‌المللی قرار گرفت. همچنین در قانون اساسی جدید که در جولای 2012 در مراکش به تصویب رسید، در ماده 27 حق دسترسی به اطلاعات نیز تضمین شده است. در مقاله‌ای که به انگلیسی و عربی منتشر شده به اختصار به شرح وضعیت اردن، لبنان، مراکش و تونس در رابطه با این قانون پرداخته شده است.
برگردان از وبسایت یونسکو

کلید واژه ها: عرب سانسور عربستان عراق یمن تونس انقلاب عربی قانون جنگ


نظر شما :