زنان و دسترسی آزاد به اطلاعات (نمونه افریقا)

۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۳۹ محتوا
تعداد بازدید:۳۲۸
تحقق کامل آزادی در دسترسی به اطلاعات می‌تواند بستر مناسبی برای پیشرفت توانمندسازی زنان در آفریقا باشد که به دلیل تنش موجود در منطقه در نسبت جهانی، محدود شده است.
زنان و دسترسی آزاد به اطلاعات (نمونه افریقا)

دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان قسمتی جدایی ناپذیر از حق آزادی بیان که در منشور حقوق بشر و حقوق افراد و اعلامیه اصول آزادی بیان مورد اشاره قرار گرفته است، در آفریقا نیز مورد حمایت است. یازده کشور آفریقایی ( آنگولا، اتیوپی، لیبریا، نیجر، نیجریه، رواندا، سیرالئون، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زیمباوه) قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات را در زمره‌ قوانین ملی به تصویب رسانده‌اند و این در حالیست که سایر کشورها نیز در مراحل مختلف تصویب این پیش‌نویس هستند. اجرای قوانین مربوط به جریان آزاد اطلاعات در آفریقا با چالش‌های جدی و مهمی مواجه است.

تحقق کامل آزادی در دسترسی به اطلاعات می‌تواند بستر مناسبی برای پیشرفت توانمندسازی زنان در آفریقا باشد که به دلیل تنش موجود در منطقه در نسبت جهانی، محدود شده است. از آنجایی که در استراتژی میان مدت یونسکو برابری جنسیتی یکی از اولویت‌ها در مورد آفریقا بود، سازمان در نظر گرفت که با درگیر ساختن و مشارکت زنان در سازمان‌های موجود در آفریقا طی پروسه تهیه پیش‌نویس، تصویب و اجرای اثربخش قوانین پیرامون جریان آزاد اطلاعات، از پتانسیل‌های زنان بهره بیشتری ببرد. این پروژه با همکاری شبکه توسعه و ارتباط زنان در آفریقا (FEMNET) به مرحله‌ اجرا رسید.
زنان و دختران سه پنجم از جمعیت مستضعف جهان را تشکیل می‌دهند. در بحران‌های اقتصادی، فساد و کمبود اطلاعات حیاتی برای رفاه، این زنان هستند که بیشتر رنج می‌برند. موارد بسیاری وجود دارند که بیانگر اثرات مثبت دسترسی آزاد زنان به اطلاعات در زندگی‌شان است، اطلاعاتی که توسط دولت‌ها در اختیار آنان قرار می‌گیرد می‌تواند در رابطه با مسائلی از قبیل ارتباط با تحصیلات، سلامت مادران، اچ آی وی و ایدز، حقوق مالکیت، امنیت غذایی، روش‌های کشاورزی، دسترسی به برنامه‌های اجتماعی، فرصت‌های وام و استقراض و درآمدزایی به آن‌ها کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند.
دسترسی پیشرفته به اطلاعات می‌تواند از طریق  ایجاد آگاهی در بین زنان نسبت به حقوقشان و چگونگی دسترسی به این حقوق و افشای موارد نقض حقوق بشر و خشونت علیه زنان منجر به ارتقای وضعیت آن‌ها در حفاظت و صیانت از حقوق خودشان شود.
دسترسی عمومی به اطلاعات دولتی امکان بررسی و ارزیابی تعهدات و وعده‌های دولت‌ها در رابطه با ترویج آگاهی نسبت به حقوق زنان و رفع نابرابری جنسیتی را به سازمان‌های حامی حقوق زنان می‌دهد و موجب تقویت این نهادها می‌گردد. ابتکار عمل جاری که توسط یونسکو و FEMNET صورت گرفته است به دنبال این است تا از طریق ایجاد قوانینی حامی زنان و مشارکت فعالانه‌ی زنان و دختران آنان را از حقوق خودشان آگاه سازد و با اشاعه‌ی دانش در این زمینه به پیگیری مسائل زنان توسط خودشان کمک کند.
برگردان از وبسایت یونسکو

کلید واژه ها: زنان دسترسی آزاد اطلاعات کرسی ارتباطات علم فناوری شفافیت


نظر شما :