تبادل ایده‌ها برای دسترسی آزاد به اطلاعات

۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۳۷ محتوا
تعداد بازدید:۳۴۴
توانمندسازی از طریق دسترسی به اطلاعات دقیق، منصفانه و بی طرفانه، حضور عقاید و نظرات مختلف، و در نتیجه مشارکت فعالانه در زندگی اجتماعی قابل حصول است.
تبادل ایده‌ها برای دسترسی آزاد به اطلاعات

یونسکو طرح‌هایی اساسی برای گسترش دسترسی آزاد به اطلاعات اجرایی کرده است و به طور جدی به آگاهی بخشی، تبادل ایده‌ها و تنظیم استانداردها در سطح بین‌المللی برای تسهیل اجرایی شدن این اصل می‌پردازد. از اقدامات انجام شده در این‌ زمینه میتوان به تهیه و انتشار نشریات، برگزاری جلسات و همچنین موارد زیر به عنوان اقدامات برجسته اشاره کرد:

- اطلاعات آزاد: یک پیمایش حقوقی مقایسه‌ای
 از انتشارات یونسکو که توسط توبی مندل انجام شده است: نسخه به روزشده و اصلاح شده دوم
اهمیت حق دسترسی به اطلاعات که دائما ورد زبان نظریه‌‌پردازان توسعه، جامعه مدنی، دانشگاهیان، رسانه‌ها و دولت است، چه ماهیتی دارد؟ آیا این واقعا یک حق است؟ دولت‌ها چگونه در صدد تحقق آن هستند؟‌
- مراسم روز جهانی آزادی مطبوعات 2010: اطلاعات آزاد: حق دانستن، بریزبن، استرالیا. سوم و چهارم می 2010
طی این مراسم که یونسکو برای گرامیداشت روز آزادی مطبوعات در 2010 ترتیب داده بوده بر اهمیت جریان آزاد اطلاعات به عنوان یکی از اصول لاینفک آزادی بیان و نقش پررنگ آن در نظام دموکراتیک، تاکید شد.
دسترسی آزاد به اطلاعات که بازتاب آن‌ در افزایش توانمندسازی، شفافیت، پاسخگویی و مبارزه با فساد قابل مشاهده است، مورد توجه قرار گرفته و همچنین بر موانع کلیدی که در روند شناخت حقایق در جهان دیجیتالی امروز خلل وارد می‌کنند تبادل نظر صورت گرفت.
- مراسم روز جهانی آزادی مطبوعات 2008: آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و توانمندسازی مردم. ماپوتو، سوم و چهارم می 2008. به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، یونسکو مطالبی را در مورد نسبت آزادی رسانه‌ها و دسترسی آزاد به اطلاعات با گسترش و توسعه توانمندسازی افراد جامعه، بیان کرد.
توانمندسازی یک فرایند چندوجهی اجتماعی- سیاسی است که به مردم کمک می‌کند تا بر حوزه‌های مختلف زندگی خود تسلط یایند. این مهم فقط از طریق دسترسی به اطلاعات دقیق، منصفانه و بی طرفانه، حضور عقاید و نظرات مختلف، اعمال کنشگری در روابط عمودی و افقی و در نتیجه مشارکت فعالانه در زندگی اجتماعی قابل حصول است.
- دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه پایدار: جلسه گروه کارشناسان، ستاد یونسکو. هفدهم و هجدهم مارس 2008. در این نشست دو روزه که در مرکز یونسکو در پاریس برگزار شد، 20 کارشناس بین‌المللی در کنار دیگر شرکت‌ کنندگان و ناظران جامعه مدنی از کشورهای عضو یونسکو گردهم آمدند تا با تمرکز بر رابطه‌ تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات و نسبت آن با توسعه پایدار به گفتگو بپردازند؛ شرکت‌کنندگان با هدف تدوین و اجرای استراتژی‌هایی برای تحقق و حمایت از این طرح، تجربیاتشان از سراسر جهان را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

برگردان از وبسایت یونسکو
مترجم: محمدامین اصانلو (دانشجوی کارشناسی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران)

کلید واژه ها: توانمندسازی شفافیت یونسکو کرسی ارتباطات علم


نظر شما :