معرفی کتاب علم و فناوری در چین

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۲۷ محتوا
تعداد بازدید:۴۱۴
کتاب «علم و فناوری در چین» در حقیقت گزارش راهبردی آکادمی علوم چین است که نقشه راه علم و فناوری این کشور را تا سال ۲۰۵۰ ترسیم می‌کند.
معرفی کتاب علم و فناوری در چین

کتاب «علم و فناوری در چین» در حقیقت گزارش راهبردی آکادمی علوم چین است که نقشه راه علم و فناوری این کشور را تا سال ۲۰۵۰ ترسیم می‌کند. در میان ویژگی‌های این سند، سه ویژگی درس‌آموز وجود دارد:
1.  به فراخور نگاه میان‌رشته‌ای، به جای لیست کردن علوم و فناوری‌هایی که اولویت‌های چین خواهند بود، هشت سیستم راهبردی مبتنی بر علوم و فناوری‌های مختلف برشمرده ‌می‌شوند. هسته مرکزی این سیستم‌ها، مسئله است، نه صرفا ترندهای جهانی و ملی علم و فناوری.
2. اصل سادگی و گویایی رعایت شده است. این نسخه از سند، برای کسی که آشنایی کلی و نه تخصصی با حوزه علم و فناوری داشته باشد خواناست. این خوانایی به دنبال خود شفافیت می‌آورد و برای ناظران علم و فناوری از جمله رسانه‌ها فرصت ارزیابی و درگیری در اهداف و چشم‌اندازهای علم و فناوری کشور را مهیا می‌کند.
۳. در نگارش این سند بیش از ۲۰۰۰ نخبه از سراسر چین پهناور مشارکت داشته‌اند. این به این معنی است که شبکه نخبگانی فعالی دست کم در تدوین این سند شکل گرفته است.

نسخه انگلیسی را از اینجا دانلود کنید.
نسخه فارسی تحت عنوان ره نگاشت علم و فناوری در چین تا سال 2050، توسط پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه ترجمه و توسط نشر علم‌آفرین در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است.
حلیه صبورنژاد

کلید واژه ها: چین علم فناوری پیشرفت تکنولوژی آینده آینده‌پژوهی بحران انرژی راهبرد


نظر شما :