چهره‌های اثرگذار ارتباطات علم (1): مارتین باور

۱۳ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۲۴۷ محتوا
تعداد بازدید:۷۴۰
مارتین باور پژوهشگر حوزه «درک عمومی علم» در موزه علم در لندن و استاد مدعو در خانه علوم انسانی پاریس بود و در برزیل نیز به تدریس می‌پرداخت.
چهره‌های اثرگذار ارتباطات علم (1): مارتین باور

مارتین باور (Martin W. Bauer) یک روانشناس اجتماعی است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ارتباطات اجتماعی و عمومی در موسسه روانشناسی اجتماعی دریافت کرده است.


مارتین باور پژوهشگر حوزه «درک عمومی علم» در موزه علم لندن و استاد مدعو در خانه علوم انسانی پاریس بود و در برزیل در دانشگاه فدرال ریوگراند دوسول و دانشگاه کاتولیک مقدس ریو گراند دو سول به تدریس می‌پرداخت. مارتین باور در دانشگاه برن در سوئیس تحصیل کرد و دانشکده اقتصاد لندن پرورش یافت. او در سپتامبر 1994 به موسسه روانشناسی اجتماعی و گروه روش‌شناسی (که قبلا موسسه رو‌ش‌شناسی بود) پیوست. آثار پژوهشی مارتین باور شامل نظریه مقاومت در فرایندهای اجتماعی، بازنمایی‌های اجتماعی و نگرش عمومی به علم و فناوری، به ویژه ژنومیک و بیوتکنولوژی مدرن است. سوال اصلی که او به آن توجه دارد این است که چگونه اعتقاد عمومی بر پیشرفت‌های فناورانه تاثیر می‌گذارد؟ مارتین باور به دلیل توسعه مدل توبلرون بازنمایی‌های اجتماعی با همکاری «جورج گازکل» به خوبی شناخته شده است. او همچنین به خاطر نگارش و ویرایش کتاب «تحقیق کیفی با متن، تصویر و صدا: یک هندبوک عملی» به همراه جورج گازکل، (2000) شناخته شده است. از جمله مهمترین آثار وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    بیوتکنولوژی - ایجاد اختلافات جهانی (کمبریج، 2002، همراه جورج گازکل)
•    تحقیق کیفی با متن، تصویر و صدا: یک هندبوک عملی همراه جورج گازکل، 2002
•    بیوتکنولوژی 1996-2000 – سال‌های مباحثه (لندن، موزه علم، 2001، همراه جورج گازکل )
•    بیوتکنولوژی در عموم - یک کتاب منبع اروپایی (لندن، موزه علم، 1998؛ همراه با جورج گازکل و جی دورانت
•    مقاومت به فناوری جدید - انرژی هسته‌ای، فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی (کمبریج، 1995)

گردآوری: مسعود تقی‌آبادی (دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی)


نظر شما :