افتتاح کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۷۲۲۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۵۱
کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با حضور وزیر علوم، نمایندگان یونسکو و فعالان علمی کشور افتتاح شد.
افتتاح کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی

کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی، با حضور وزیر علوم، نمایندگان یونسکو و فعالان علمی کشور، ۲۶ اردیبهشت‌ 97 و در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، افتتاح شد. در این مراسم همچنین حجت الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران)، دکتر حسین سلیمی (رئیس دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر محمدمهدی فرقانی (رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر هادی خانیکی (رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری)، دکتر سعدالله نصیریقیداری (دبیر کل پیشین کمیسیون ملی یونسکو)، خانم استر کیشلاروش (رئیس دفتر منطقهای یونسکو در تهران)، دکتر احمد جلالی (سفیر دائم ایران در یونسکو) حضور داشتند.


برنامه افتتاحیه با خوشامدگویی دکتر محمد مهدی فرقانی، ریاست دانشکده علوم ارتباطات علامه، آغاز شد. وی در سخنان خود اشاره کرد که با راه‌اندازی این کرسی، چند گرایش جدید علوم ارتباطات در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، محیط زیست، توسعه روزنامه‌نگاری و کارشناسی ارشد روابط عمومی راه‌اندازی می‌شود که بیشتر این رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد هستند.
این نشست با توضیحات رئیس کرسی درباره چیستی فعالیت‌های کرسی ادامه پیدا کرد. دکتر هادی خانیکی گفت: «در عصری به سر می‌بریم که ارتباطات به معنی زوال فاصله‌ها و بالا رفتن همگرایی است. نهاد علم و فناوری از این جهت که چگونه می‌تواند فاصله خود را با جامعه و جامعه با دانشجو و نهادهای پژوهشی کمتر کند، نخستین جایی است که بر اثر این زوال و همگرایی در معرض تغییر قرار می‌گیرد.» وی افزود: «تأسیس این کرسی‌ خلق فرصتی برای دانشگاه و نهادهای ارتباطات است. از این پس باید کرسی را به فضایی برای ارتباط سه‌گانه بین دانشگاه، جامعه و رسانه تبدیل کنیم.»
پس از توضیحات رئیس کرسی، حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، با تأکید بر اهداف سازمان جهانی یونسکو اظهار کرد: «در روزگاری که همه سخن از جهانی شدن فرهنگ می کردند، در یونسکو پرچم تنوع فرهنگی برافراشته شده است. در جهانی که علم در حال انحصاری شدن بود، رسالت یونسکو بر فراگیری علم و بهره مندی برابر همه مردم از اطلاعات و فناوری است.» وی، کرسی ها را به مثابه پایگاه هایی برشمرد که از طریق آنها تبادل اطلاعات، دانش و فناوری‌های نوین به درستی صورت گرفته و نگاه ایرانی- اسلامی در حوزه های گوناگون علم و دانش به دنیا منتقل می‌شود. او همچنین از تلاش‌های دکتر سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل پیشین این کمیسیون در شکل گیری این کرسی قدردانی کرد.
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه که میزبان این کرسی است، با بیان اینکه تا چند سال پیش تحول در پاره‌ای از علوم پایه، نوآوری‌های تکنولوژیک یا نوآوری در حوزه‌های فنی و مهندسی آغازگر تحولات علمی به حساب می‌آمده است، «علم ارتباطات» را نماد تحول در حوزه‌های مختلف علمی در قرن 21 دانست و گفت: «ارتباطات نه یک رشته، بلکه یک حوزه علمی جدید است که سایه‌اش را بر روی بسیاری از رشته‌ها و علوم انداخته است.» وی در همین زمینه پایه‌های کرسی ارتباطات و رشد شاخه‌های مختلف آن را محدود به دانشجویان و اساتید ارتباطات ندانست و افزود: «جامعه علمی کشور نیازمند این تحولات بزرگ، بنیادین و تاثیرگذار است.»
در ادامه این مراسم خانم استر کیش لاروش، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، صحبت های خود را با تشکر از کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرد و گفت: « 26 سال پیش در ادامه کرسی ها و شبکه دانشگاه های همزاد یونسکو ،به عنوان راهی برای توسعه برنامه ها و آموزش، این قبیل کرسی ها آغاز شد.» وی درباره این شبکه های دانشگاهی، توضیح بیشتری داد و گفت: «تا به امروز 735 کرسی و 45 شبکه دانشگاهی همزاد در قالب این برنامه تاسیس شده اند که بالغ بر 850 موسسه در بیش از 134 کشور می‌باشد.پس می توان گفت این شبکه بسیار عظیم و گسترده است. در حال حاضر 16 کرسی یونسکو در ایران وجود دارد و امروز شاهد تاسیس اولین کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی بودیم.»
احمد جلالی، سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نیز با حضور در این مراسم شکل‌گیری ایده اولیه، تشکیل کرسی‌های یونسکو در ایران را به سال 1992 میلادی (معادل با 1371 شمسی) نسبت داد و تصریح کرد: «در کنفرانس عمومی یونسکو در آن سال بحث شد که برای جلوگیری از فرار مغزها دو میدان همکاری بین کشورهای شمال ـ جنوب و جنوب ـ جنوب ایجاد شود.» وی با بیان اینکه در حال حاضر تصور درستی از سازمان‌های بین‌المللی وجود ندارد، اظهار کرد: یکی از فواید ایجاد این کرسی می‌تواند شناخته شدن سازمان‌های بین‌المللی باشد. سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو تأکید کرد: «ممکن است چنین تصور شود که قرار است یونسکو برنامه‌ای را پیاده کند؛ این در حالی است که دانشگاه باید اقداماتی را انجام داده و از این طریق خود را به شبکه جهانی متصل کند.»
دکتر منصور غلامی در پایان این مراسم با اشاره به اینکه در زمینه علم و دانش حرف های زیادی برای گفتن در دنیا داریم، گفت: «ایران با سابقه دیرین تمدنی خود ظرفیت های علمی و دانشی بالایی دارد که میراث بشریت محسوب می‌شود و ما باید از هر فرصتی برای انتقال میراث علمی خود به دنیا استفاده کنیم.» وی تاکید کرد: «از فرصت هایی که علوم و فناوری های ارتباطات در عصر حاضر برای ارتباط ملت‌ها فراهم کرده است استفاده کنیم.»


حسن ختام این آیین افتتاحیه، اعطای نشان دانشگاه علامه طباطبایی به خانم لاروش، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و دکتر جلالی، نماینده ایران در سازمان یونسکو بود.
گفتنی است این کرسی علمی-آموزشی، اهداف ویژهای همچون تاسیس و برگزاری دوره‌های مشترک کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه ارتباطات در علم و فناوری و برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی کوتاه‌مدت در زمینه روزنامه‌نگاری علمی به منظور ارتقای مهارت و توانمندی روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در حوزه علم و فناوری با بهره‌گیری از منابع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را دنبال میکند.

کلید واژه ها: وزیر علوم یونسکو کرسی ارتباطات علم و فناوری ارتباطات علم ترویج علم خانیکی علامه دانشگاه


نظر شما :