در ششمین وبینار تخصصی کرسی یونسکو مطرح شد:

آزادی آکادمیک و آزادی علم

ششمین سمینار تخصصی کرسی یونسکو به صورت مجازی برگزار شد
۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۲۳۷۹ خبر روز
تعداد بازدید:۲۴۶
ششمین سمینار تخصصی کرسی یونسکو با هدف ایجاد آگاهی بیشتر از اهمیت آزادی های علمی و آکادمیک در مواجهه با چالش های پیچیده برای توسعه پایدار انسانی با حضور علی اصغر کیاء(رئیس کرسی) و امید مهدوی(مدیراجرائی کرسی) ۷ تیرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبایی و بصورت مجازی برگزار شد.
آزادی آکادمیک و آزادی علم

آزادی علم و آزادی آکادمیک مؤلفه های اصلی حقوق علم و آموزش است. بدون آزادی فکری و خودمختاری، ظرفیت دانشمندان و مربیان برای پیگیری حقیقت علمی و اعتبار کار آنها در جامعه به میزان قابل توجهی تضعیف می شود. با این حال، این آزادی ها توسعه نیافته و مورد تحقیق قرار نگرفته اند.

در شرایطی که علم و فناوری با سرعتی هولناک توسعه می‌یابد و راه‌حل‌های مشکلات جهان به طور فزاینده‌ای علم محور هستند، لازم است این ابعاد آزادی عقیده و بیان به منصه ظهور برسد. معنای آنها چه باید باشد؟ کجا باید حد و مرز تعیین کنیم؟ راه های موثر برای ترویج و دفاع از آنها چه می تواند باشد؟ اینها سؤالات اساسی هستند که باید در پرتو تقاضاهای مداوم برای دگرگونی اکوسیستم های علمی و همچنین جامعه دانشگاهی دوباره مورد بررسی قرار گیرند. ضرورت توجه به این موضوعات توسط کشورهای عضو یونسکو در 216 امین جلسه هیئت اجرایی سازمان به عنوان بخشی از فراخوان برای اجرای قوی تر توصیه یونسکو در مورد علم و پژوهشگران علمی (2017) مورد تاکید قرار گرفت.

هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) که در سال 2023 جشن گرفته شد، که فرصتی عالی برای تمرکز بر این موضوعات است. سمینار ششم کرسی های یونسکو با هدف ایجاد آگاهی بیشتر از اهمیت آزادی های علمی و آکادمیک در مواجهه با چالش های پیچیده برای توسعه پایدار انسانی است. کرسی های یونسکو - و به طور کلی جامعه دانشگاهی - به عنوان بازیگرانی که مستقیماً با این آزادی ها مرتبط هستند، باید نقش تعیین کننده ای در ترویج وضوح مفهومی، حمایت و اقدام مؤثر ایفا کنند.


( ۱ )

نظر شما :