در هفتمین وبینار تخصصی کرسی یونسکو مطرح شد:

استقرار انرژی های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ برای کاهش تغییرات آب و هوا

۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۲۳۷۸ خبر روز
تعداد بازدید:۲۹۹
هفتمین سمینار تخصصی کرسی یونسکو با هدف بررسی نقش بالقوه استقرار انرژی های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ برای کاهش تغییرات آب و هوا و بحث در مورد علم اساسی و ژئوفیزیک در پس این فناوری ها با حضور علی اصغر کیاء(رئیس کرسی) و امید مهدوی(مدیراجرائی کرسی) ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبایی و بصورت مجازی برگزار شد.
استقرار انرژی های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ برای کاهش تغییرات آب و هوا

در این سمینار تخصصی که با حضور کارشناسانی از کشورهای عضو یونسکو همچون ایران، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، برزیل، کانادا، مصر، هند و... برگزار شد؛ به موضوع تغییرات اقلیمی به عنوان یک چالش جهانی پرداخته شد که نیازمند اقدام فوری همه بخش‌های جامعه از جمله بخش انرژی است.

کارشناسان تحقق برنامه هایی همچون: شناسایی روندهای آتی و فرصت های جدید استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ و دیجیتالی سازی در کاهش تغییرات آب و هوا؛ بررسی تأثیر و چالش‌های استقرار و دیجیتالی‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ در کاهش تغییرات آب و هوا  را اینگونه برشمردند.

سپس در ادامه به موضوع استقرار انرژی های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ به عنوان یک استراتژی کلیدی برای کاهش تغییرات آب و هوایی، با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش بهره وری انرژی پرداخته شد.

همچنین؛ دستیابی به اهداف اقلیمی و اطمینان از انرژی قابل دسترس و مقرون به صرفه برای همه مستلزم تحول دیجیتالی و پایدار سیستم انرژی است. این تحول باید شامل نصب پنل های خورشیدی در ساختمان های تجاری و عمومی، استقرار پمپ‌های حرارتی و جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی با وسایل نقلیه بدون آلایندگی باشد.

در بخش دیگری از این وبینار کارشناسان، دیجیتالی شدن سیستم انرژی را عاملی برای موفقیت آمیز کردن این انتقال و بهبود زندگی روزمره از طریق دستگاه‌های هوشمند دانستند و تأکید کردند، با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دیجیتال، می‌توان مصرف انرژی را بهینه کرد، فقر انرژی را کاهش داد و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در اولویت قرار داد تا گام‌های مهمی به سوی آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر برداشته شود.

آنها ابراز امیدواری کردند با تسهیل همکاری بین کارشناسان، به ویژه مراکز رده 2 یونسکو و کرسی های یونسکو در این زمینه و به اشتراک گذاشتن نتایج شیوه‌ها و عملکردهای موفق حاصل استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ و دیجیتالی شدن در کاهش تغییرات آب و هوا گام‌های مهمی برداشته  شود.

گفتنی است این برنامه یونسکو با هدف اثرگذاری بر روی کارشناسان، از جمله دانشمندان، محققان، مربیان، سیاست‌گذاران و متخصصان فعال در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، دیجیتالی‌سازی، ژئوفیزیک و زمین‌شناسی بوده است. همچنین فرصتی برای پیوند شبکه بزرگ کرسی های یونسکو و سایر مراکز که در این زمینه ها فعالیت می کنند به شمار می رود و امید است زمینه ای را برای ترویج برنامه ها با همکاری شرکای یونسکو فراهم نماید.


نظر شما :