به مناسبت روز جهانی ارتباطات

نشست سنجش افکار عمومی از طریق تحلیل کلان داده

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۹ کد : ۱۷۳۱۱ محتوا
تعداد بازدید:۱۱۲
به مناسبت روز جهانی ارتباطات در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، نشست سنجش افکار عمومی از طریق تحلیل کلان داده با حضور صاحب نظران این عرصه برگزار شد. در این نشست،هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مسعود اسدپور عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی کردند. این نشست با همکاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو، انجمن علمی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به صورت مجازی و در اسکای روم برگزار شد.
نشست سنجش افکار عمومی از طریق تحلیل کلان داده

هادی خانیکی، با اشاره به اهمیت اطلاعات در عصر کنونی گفت: «بحث افکار عمومی به مثابه یک قدرت جدید در جهان و جامعه ما مطرح شده که این قدرت از دو سو به آن اعتبار بیشتری داده می‌شود. از سویی، رشد عرصه عمومی در بسیاری از جوامع، پدیده‌ای متاثر از تحولات اجتماعی و نقش‌آفرین شدن شهروندان و قدرت گرفتن حاشیه رانده‌شدگان و بی‌قدرتان است و از سوی دیگر، تحولات پرشتاب فناورانه مثل ورود شبکه‌های اجتماعی و اساسا شبکه‌ای شدن جهان را مطرح کرده است. در دنیای کنونی روندهای تاثیرگذاری از طریق رسانه‌ها و فناوری‌های جدید از ترکیب شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه و اینترنت بیشتر شده است. از دوران قدیم ارسطو و فیلسوفان بزرگ یونان و روم به نقش افکار عمومی به عنوان قدرت تحولات سیاسی اشاره کرده‌اند. در شکل‌گیری افکار عمومی و حوزه عمومی با کلان داده نسبتی وجود دارد. حوزه عمومی میدانی متاثر از وجود یک جامعه و محیط اجتماعی فعال است. عرصه عمومی در وهله اول پدیده‌ای اجتماعی است و بعد در آن هرچه گفتگوهای آزادانه و مبتنی بر تعقل بیشتر شکل بگیرد، قدرت تعدیل و کنترل حکومت را داشته باشد، می‌گوییم که حوزه عمومی فعال‌تر است. افکار عمومی در جایی شکل می‌گیرد که عرصه عمومی آزادانه، فعال و تفاهمی است و در فضاهای بسته و هژمونی به درستی وجود ندارد و نمی‌توان آن را سنجید که درچه وضعیتی قرار دارد. قدرت افکار عمومی روز به روز در برابر جریان‌های غالب سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی خود را بیشتر می‌نمایاند و در بعضی موارد قدرت‌های سیاسی و اجتماعی را وادار به عقب‌نشینی یا اصلاح می‌کند.»

در ادامه نشست مسعود اسدپور، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: «سوالاتی درباره انتخابات وجود دارد. بعضی از تیم‌ها برای پاسخگویی به این سوال‌ها به دنبال نظرسنجی و پرسش می‌روند و تحلیل‌هایی صورت می‌گیرد و براساس سوال‌ها نتیجه اعلام می‌شود. در این دوره انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل کرونا دورهمی‌های انتخاباتی وجود ندارد یا محدود است. به همین دلیل سنجش‌های میدانی مثل سابق صورت نمی‌گیرد. سنجش میدانی به لحاظ زمانی محدود است و در آن مسئله جامعه آماری و سوالات نظرسنجی بسیار مهم است؛ چرا که باید بدون سوءگیری باشد. نکته دیگر این است که نظرسنجی‌ها زمان‌بر است و نمی‌توان سنجش میدانی را مداوم در ابعاد وسیع انجام داد.» اسدپور پس از توضیحات روش انجام تحلیل کلان‌داده، به‌عنوان نمونه‌ای از تحلیل کلان داده، به‌صورت زنده داشبورد رصد انتخابات 1400 در سامانه هشتگ را نمایش داد که در آن تصویری کلان از فعالیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دیده می‌شد.


نظر شما :