پنج روند آینده‌نگرانه در روابط عمومی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۱۹۹۹ محتوا
تعداد بازدید:۶۷۹
این پنج روند، برخی از روندهای قدرتمند امروز و آینده رسانه و روابط عمومی است.
پنج روند آینده‌نگرانه در روابط عمومی

امروز فعالیت‌های ارتباطی مجموعه‌ها استراتژیک‌تر، قابل ‌اندازه‌گیری‌تر و اساسی‌تر از همیشه شده‌اند و بیش از پیش از متخصص رسانه و روابط عمومی انتظار می‌رود که نقش نیروی پیشرو را در سازمان ایفا کند. این پنج روند، برخی از روندهای قدرتمند امروز و آینده رسانه و روابط عمومی است: 

1. داده‌محوری
زمانه کمپین‌های کور گذشته است و حالا فعالان رسانه و روابط عمومی باید بتوانند با تحلیل داده‌ها و انباشت تجربه، مخاطبان خاص خود را پیدا کنند و برای آنها محتوای تعاملی طراحی کنند. در این میان کوچک‌ترین اشتباهی که این پیام را به مخاطب برساند که سازمان از داده‌های شخصی وی محافظت نمی‌کند، صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. 

2. خاص‌گرایی
گزارش‌ها حاکی از آن است که آژانس‌های بزرگ تولیدمحتوا در حال از دست دادن بخشی از بازار خود هستند و بسیاری از مجموعه‌ها در درون خود و با تکیه بر تخصص تولید محتوای دیجیتال کار را به دست گرفته اند. پیش‌بینی می‌شود آژانس‌های روابط عمومی تخصصی بر اساس صنایع و حوزه‌های فعالیت گوناگون بیش از پیش، شکل بگیرند.

3. استراتژی یکپارچه ارتباطی
گرچه از فناوری‌های جدید، الگوریتم‌های پیچیده و امکان‌های تازه حرف می‌زنیم، اما هنوز رسانه و روابط عمومی به عامل انسانی وابسته است. پیچیده و بیش‌فعال شدن بازار، به ویژه در حوزه دیجیتال، الزام تدوین استراتژی واحد در لایه‌های مختلف ارتباطی (از میان‌فردی تا فراسازمانی) را پدید آورده است.  در سالهای اخیر بیشتر می‌بینیم که متخصصان رسانه و روابط عمومی به عنوان مشاور ارشد مدیر یا رهبر سازمان منصوب شود؛ این مشاوران در حقیقت، عنصر یکپارچه‌ساز و هویت‌بخش سازمان هستند.

4. اهمیت یافتن ارتباطات بحران و مدیریت شهرت
تیم‌های ارتباطی با ماموریت مدیریت شهرت در نزدیکی هسته مدیریتی سازمان شکل گرفته اند و بخشی از تمرکز آنها بر وجهه مدیر سازمان است. هر روز ریسک این که مطالب منفی علیه یک سازمان در فضای مجازی منتشر شود، بیشتر می‌شود. به همین دلیل تیم‌های ارتباطی سازمان‌ها باید بتوانند واکنش مناسب به آنها نشان دهند و فضای روانی حول مجموعه خود را فعالانه مدیریت کنند. 

5. بهره‌گیری از میکرواینفلوئنسرها
چرخش از رسانه‌های رسمی به سمت اینفلوئنسرها مدتهاست که آغاز شده است و اقبال به اینفلوئنسرهای خرد (کسانی که حول موضوعی خاص نسبتا تعداد محدود‌تری دنبال‌کننده دارند) بیش از پیش خواهد بود، چرا که شما با همکاری با آنان با گروه نسبتا کوچکتر و صمیمی‌تر مخاطبان آنها گفت‌وگو می‌کنید و اعتماد آنها را جلب می‌کنید. اگر این همکاری طولانی‌مدت‌تر شود، جزئی از این گروه کوچک خواهید شد و می‌توانید کمپین‌های بلندمدت و موفق طراحی کنید. 



 حلیه صبورنژاد (دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی)

کلید واژه ها: ارتباطات روابط عمومی داده آینده نگاری حلیه صبورنژاد فناوری علم یونسکو کرسی کمپین روز جهانی ارتباطات شهرت ارتباطات بحران


نظر شما :