جریان آزاد ایده‌ها و مشارکت در توسعه

۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۳۲۴ محتوا
تعداد بازدید:۶۴۷
یکی از مطالبات مردم‌سالاری این است که افراد بتوانند به طور موثر در تصمیم گیری‌ها و فرایند ارزیابی‌ دولت خود شرکت کنند و این مستلزم دسترسی عموم به اطلاعات گوناگون است.
جریان آزاد ایده‌ها و مشارکت در توسعه

جریان آزاد ایده‌ها و اطلاعات به عنوان یک اصل در بطن مردم‌سالاری قرار دارد و شریان حیاتی احترام به حقوق بشر است. یکی از مطالبات مردم‌سالاری این است که افراد بتوانند به طور موثر در تصمیم گیری‌ها و فرایند ارزیابی‌ دولت خود شرکت کنند و این مستلزم دسترسی عموم به اطلاعات گوناگونی است که در نهادهای دولتی نگه‌داری می‌شود؛ اطلاعاتی مثل قوانین و اسناد حقوقی اجرایی یک کشور یا اطلاعاتی درمورد وضعیت اقتصاد، نظام‌های اجتماعی و مواردی  همچون محل صرف بودجه‌ عمومی می‌تواند حوزه دغدغه‌های عمومی.

بنابراین، جریان آزاد اطلاعات به گشودگی، شفافیت و پاسخگویی حکومت کمک می‌کند و یک راه حل کلیدی برای پیشگیری و مبارزه با فساد است. اعتماد شهروندان می‌تواند به کارایی و افزایش بهره‌وری حکومت‌ها کمک کند. در واقع یکی از راه‌های مقابله با ضعف‌های حکومتی، گفتگوی آزاد است اگر چه، حق دسترسی به اطلاعات نمی‌تواند جایگزین عملکردهای یک حکومت مطلوب شود اما این دو می‌توانند به عنوان دو مکمل بر یکدیگر تاثیر متقابل  داشته باشند. افزون بر مواردی که در بالا ذکر شد، دسترسی آزاد به اطلاعات به توانمندسازی و برابری گروه‌های اجتماعی از جمله زنان و مردم بومی کمک شایانی می‌کند.
همچنین ، این مورد بر بازار نیز اثرگذار است، بهبود در شرایط سرمایه‌گذاری و تاثیرات به سزا در راه توسعه از جمله این موارد است. بنابراین، شناخت ما حکایت از افزایش ارتباط نزدیک دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه اقتصادی- اجتماعی دارد.
برگردان از وبسایت یونسکو

کلید واژه ها: دموکراسی مشارکت توسعه دسترسی آزاد اطلاعات فیلترینگ فیلتر اقتصاد فساد بحران سرمایه پول حکومت نظام


نظر شما :