نشست ارتباطات و هوش مصنوعی

۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۵۳۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۷۴
کرسی با همکاری مدرسه هوش مصنوعی شریف، سیزدهمین پیش نشست این مدرسه را برگزار کرد.
نشست ارتباطات و هوش مصنوعی

کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در راستای اهداف و فعالیت های خود با همکاری مشترک با دانشـگاه شریف سیزدهمین پیش نشست مدرسه هوش مصنوعی را در تاریخ 21 اسفند ساعت 12 در تالار دفاع دکـتری دانشکده علوم ارتباطات برگزار کرد. گفتنی است مدرسه هوش مصنوعی در تاریخ 10 تا 12 اردیبهشت ماه سال 1398 برگزار خواهد شد.
در ابتدای جلسه صفدری، دبیر علمی مدرسه هوش مصنوعی توضیحاتی در مورد پیش نشســت ها و مدرســه هوش مصنوعی ارائه کرد و به این نکته اشاره کرد که پیش نشست ها در واقع جهت ترویج ادبیات و فضاسازی برای رویداد اصلی در دانشگاه های مختلف سراسر کشور برگزار شده تا بتواند فضای گفتمانی را بوجود آورد و تعاملاتی بین دانشجویان رشته های مختلف صورت گیرد.
در اولین ارائه این پیش نشست حلیه صـبور نژاد، دانشجوی دکــتری علوم ارتباطات دانشــگاه علامه طباطبایی درباره هوش روایی؛ تلقی امر تکنولوژیک و امر انسانی مطالبی را بیان کرد. صــبور نژاد در ابتدا با توضیــحاتی درباره تاریخچه هوش روایی به این نکته اشاره کرد که هوش روایی می تواند واســط حوزه ارتباطات و هوش مصنوعی باشد، در واقع مفهوم روایت می تواند هوش مصنوعی را انســانی تر کند. ایشان در ادامه این نکته را متذکر شد که اگر ما بتوانـــیم ارزش های اجـتماعی و فرهنگی را به هوش مصــنوعی وارد کنیم در واقــع به
ایده ئال هایمان نزدیک تر شده ایم. صبورنژاد در ادامه صحبت های خود توضیحاتی را در زمینه تحقیقاتی که بر هوش روایی متمرکز شده اند ارائـه کرد و یادآور شد که ما هوش روایی را دنـــبال می کنیم تا بتوانیم هـــوش مصنوعی را به هوش انسانی نزدیک تر کنیم، ایشان در پایان سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که تاکنــون در رشته علوم ارتباطات ارتباطات واســط رایانه ای دنبال میشد اما به نظر می رسد باید مطــالعات جدیدی در حوزه تعامل ماشین و انسان آغاز شود.
پس از اتمام سخنرانی اول دانشجویان و حـــضار به طرح ســـوالات و انتقادات خود پرداختـــند و بعد از آن جواد افتاده، پژوهـــشگر حوزه سانه های جدید، ارائه دوم را با موضوع ارتبـــاطات انسانی در عـــصر هوش مصنوعی آغاز کرد.
افتاده در ابتدا با بیان این که در این ارائه دیدگاه انتقادی نسبت به تکنــولوژی دارد به تعاریفی از هوش انسانی پرداخت و به این نکته اشاره کرد که امروز همه نگران این موضــوع  هستند که با گسترش هوش مصــنوعی، هوش انسانی کمرنگ می شود و این باعث تنبلی انسان و بهره گیری کمتر از مغز انـسان می شود. ایــشـان در ادامه به مفهوم انفجار هوش اشاره کرد و بیان داشت که از یک جایی به بعد دســتگاه ها هوشــشان از اسان ها بیشتر می شود و ممکن است کنترل انسان ها را بر عهده گیرند. افتاده در ادامه مطالب خود به نگرانی ها و ترس های ناشی از قدرت گرفتن ربات ها و هوش مصنوعی اشاره کرد و در پایان به این موضوع پرداخت که توسعه هوش مصنوعی باید در کنار هوش انسانی باشد و ما باید این واقعــیت را بپذیریم که هر کاری انجام دهیــــم تکنولوژی از انسان هوشمندتر می شود و درواقع انســانی کردن هوش مصنــوعی اســـاسی ترین بحــث این حوزه است.
پس از اتمام ارائه دوم و بحث و گفتگو حول محورهای مطرح شده در قسمـت سوم  این پیش نشــست مهدی جلیلی، مدیرکل اداره اخبار چندرسانه ای خبرگزاری ایرنا، سخنرانی خود را با موضوع هوش مصنوعی و شبـکه های تولید و توزیع خبر، آغاز کرد.ایشان در ابتدا به بیان تجربه های شخـصی خود در خبرگزاری ایرنا در زمینه داده کاوی و هوش مصنوعی پرداخت و در ادامه با بیان ویژگی های مثبت و منفی اســتفاده از هوش مصـنوعی در خبرگزاری ها به این نکــته اشاره کرد که هوش مصنوعی باید توانایی نحلــیل و تشــخیص موضــع گیری های انجام شده در یک خبر را داشته باشد و چون عملا انسان ها تعریف کننده قواعد پردازش هوش مصنوعی و ربات ها هستند، این نوع استفاده از هوش مصنوعی ممکن است باعث شکل گـــیری یک دیدگاه امنــیتی به محتوا شود، جلیلی در پایان ارائه خود با بیان این مسئله که رابطه هوش مصنوعی و خبر باید به صـورت محلی باشد و نه بین المللی، به این نکته اشاره کرد که امید است در آینده بتوانیم به هوش مصنوعی بعنوان یک منبـع اطلاعات و خبر نگاه کنیم زیرا هوش مصنوعی به تنهایی نمی تواند محل تصمیم گیری باشد.
با اتمام ارائه سوم و مطرح شدن برداشت و انتقادات حضار ، در پایان این پیش نشست هادی خانــیکی، رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تقدیر و تشــکر از دانشجویان، ارائه دهندگان و برگزار کننذگان این پیش نشــست نکاتی را درباره موضـوعات مطرح شده در این پیش نشست بیان کرد.

خانیکی در ابتدا به این موضوع اشاره کرد تحولات ارتباطی که بیان شد نیازمند تقویت ارتباطات از حوزه های میان رشته ای است و اگر به این حوزه های میان رشته ای توجه نشود به تحولات مدنظر نمی رسد ، در واقع ارتباطات بدون ورود به عرصه های دیگر از جمله مهندسی در محدوده تکنیک باقی می ماند.
رئیس کرسی ارتباطات در ادامه این نکته را یادآور شد که نقدهایی که در این پش نشست  مطرح شد از جمله ابهامات در تفاوت میان هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی، و تقلیل ندادن روایت به زبان، صحیــح و بجا است و باید تلاش کافی در جهت رفع این ابهامات صورت گیرد.
خانیکی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در جوامعی مانند جوامع ما راه  حل گرایی باعث بی توجهی به خود مسئله می شود، در واقع ما شاهد یک تغییر پارادایمی هستیم و باید به این تغییرات توجه شود. ایشان در پایان سخنان خود این نکته را یادآور شدند که دانشجویان باید در قالب کرسی ارتباطات و انجمن های علمی وارد حوزه هوش مصنوعی و ارتباطات بشنوند و مباحث مرتبط با این موضوعات را آغاز کنند.


نظر شما :