نقد فیلم ضربه مغزی از منظر علوم شناختی

۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۳۴۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۴۲
روز یکشنبه، 19 اسفند، جلسه نقد و بررسی فیلم ضربه مغزی با حضور دکتر میرشهرام صفری و جمعی از پژوهشگران حوزه علوم شناختی و ارتباطات برگزار شد.
نقد فیلم ضربه مغزی از منظر علوم شناختی

کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در ادامه فعالیت های خود در زمینه نقد فیلم با همکاری پژوهشــکده ارتباطات در تاریخ 19 اسفند ماه ساعت 15 نشسـت نقد و اکران فیلم "ضربه مغزی" را در ســـالن شــورای دانشکده علوم ارتباطات برگزار کرد.
در این نشست زرین زردار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات و دبیر کرسی ارتباطات و میر شـــهرام صفری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند و به نقد و بررسی این فیلم پرداختند.
پس از اکران فیلم در حضور دانشجویان هریک از حاضرین به بیان ســـوالات و دیـــدگاه های خـود در زمینه موضوعات مطرح در فیلم پداختند و پس از آن زرین زردار با اشاره به نکاتی در حوزه ارتباطات سلامت در این فیلم به بیان این موضوع پرداختند که در ارتباطات سلامت حوزه ای مرتبط با رابطه پزشک و بیــمار وجود دارد  که می شود به این فیلم از این زاویه نیز نگاه کرد؛ در ادامه ایشان به این نکته اشــاره کردند که در فیــلم ضربه مغزی ما می توانیم شاهد ساده سازی مفاهیم پیچیده باشــیم در واقع در این فیلم تــلاش زیادی برای مواجه با مطالب ساده سازی شده در حوزه سلامت دیده می شود.
در ادامه میر شهرام صفری با اشاره به نکاتی در زمینه آسیب های غیر مشهود مغزی و مراحــل مختلف این نوع از بیماری به این مسئله پرداختند که صنعت و سیاست علاقه زیادی به آگاه ساختن جامعه در زمیـنه آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی ندارد اما شرط اخلاق و در واقع یکی از بهترین راه حل های کاهــش این نوع از آسیب ها مطلع ساختن افراد جامعه از آسیب های اجتماعی و جسمانی این نوع ار ورزش هاسـت، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه شهیده بهشتی در ادامه به بیان این نکته پرداخـــت که از یک منظر دیگر این فیلم می تواند بیانگر فرآیند چند مرحله ای چاپ یک مقاله علمی در یک ژورنال معتبر باشد، همچنین یکی دیگر از نکات مهمی که در این فیلم حائز اهمیت است موضوع تغییر قوانینی است که بعد از کشف آسیب های احتمالی در جریان ورزش های تهاجمی در جهت کاهش آسیب ها به تصویب رسید.
در ادامه این نشست دکتر زردار به بیان این موضوع پرداخـت که حسن  روایت این فیلم بیان این نکته است که علم را یک مفهوم خالص نبینیم و به موضوعات به صورت چند بعدی نگاه کنیم، در واقع این فـیلم این نکته را مطرح می کند که وقتی صحبت از یک عارضه در حوزه پزشکی می شودممکن است ابعاد دیگری مثل رسانه ها هم نقش مهمی را بر عهده داشته باشند.
در پایان ایت نشست و پس از صحبت های و سوالات دانشـجویان میر شـهرام صفری در جمع بنــدی نقد این فیلم به طور خلاصه به این مهم اشاره اشاره کرد که در نمای کلی جـــهانی کارتل های اقتصادی سعی می کنند این نوع فیلم ها را نادیده بگیرند چون نظام سرمایه داری بیشتر بر مبنای قانون و کمتر بر مبـنای اخلاق عـــمل می کند در صورتی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه نباید از جامعه پنهان بماند.
لازم به ذکر است فیلم "ضربه مغزی" به کارگردانی پیتر لندس مند و بازی ویل اسمیت محــصول ســال 2015 میلادی است و در جشنواره های بین المللی در زمینه کارگردانی و بازیگری برنده جوایز مختلفی شده است.



نظر شما :